Ребенок и принцип реальности
В психологии развития изначально существуют слепые пятна. Одним из них является неуловимый момент, когда маленький ребенок переходит от доверия к тому, что предлагает ему мать, к признанию решающей функции реальности. Здесь пасуют даже наиболее последовательные психолого-педагогические концепции, вынужденные представлять этот переход как нечто необъяснимое и отданное на откуп естественному развитию человеческого существа. Жак Лакан явился первым, кто сумел так поставить вопрос, чтобы обойти это затруднение и дать загадочному этапу освоения реальности приемлемые объяснения.
The child and the reality principle
In developmental psychology, blind spots exist initially. One of these is the elusive moment when a small child shifts from trusting what the mother offers him to accepting the crucial function of reality. Even the most consistent psychological and pedagogical concepts, forced to present this transition as something inexplicable and left to the natural development of a human being, fail here. Jacques Lacan was the first who was able to pose the question in such a way as to get around this difficulty and to give acceptable explanations to the mysterious stage of mastering reality.