Что такое послание? Это письма (эпистола). Интересно обратиться к структуре классического письма. Павел представляется "рабом Иисуса Христа", "призванным апостолом". Потом указывается кому Павел обращается - римской общине. После приветствие: "благодать вам и мир от Бога Отца и господа Иисуса Христа". Дальше он делает комплименты своим адресатам. Я уже называл послание к Галатам - где описана биография, самым первым посланием было послание к Фессалоникийцам (52 год) и самым последним - послание Тимофею. Также в послании Коринфянам он описывает Аполлоса, из за которого возникли раздоры в общине.
Послание апостола Павла к Римлянам самое богословское. Иногда ему посвящают целые курсы. Карл Барт начинал свою теологию с этого посланию. 16 глав. Где-то на 20 страницах. Кому он в Риме обращается? В 40-е гг. император Клавдий изгнал из Рима всех иудеев. Однако Павел упоминает о римской общине. Это послание было написано в 58 году в Коринфе.
Он осуждает людей, которые полны неправды. Он напоминает о "гневе Божьем". Вроде как он противоречит. Вроде он в послании Коринфянам объясняет, что все искуплены, но здесь требует порядка. Потом Павел гнет свою линию. Он касается различия иудеев и эллинов. В евангелиях есть сомнения. Даже Христос говорит, что он послан для Израиля. Павел говорит, что у язычников есть совесть, они имеют закон в сердце.
Дальше он говорит в 3 главе, что идея "первородного греха". Христос говорил, что он не для праведников. Иоанн говорил о "сынах света". Павел приравнивает, что все согрешили. Нет избранных. Здесь он противопоставляет веру и дела. Как у Иакова, только наоборот. Также он говорит в 3 главе Бог один для всех - это универсализм. И Иисуса этнические моменты присутствуют. Хотя была идея и предопределения. Например, позже эту идею поддерживали кальвинисты - англо-голландские протестанты. Этот вопрос спорный.
В 4 главе он разбирает поступок Авраама, где тот приносит в жертву сына. Когда он стал праведником? Павел говорит, что Авраам имел веру. Главное верить. Дальше он говорит, что закон производит гнев. Грех не вменяется, когда нет закона. При этом Павел пишет, что он рассуждает по-человечески. Он не выступает как пророк.
Дальше он говорит о предопределении в 8 главе. как относиться к Иуде? Павел не дает четкого ответа. Но он вспоминает Малахию про Исаака и Исава. Неприятности - это не обязательно кара, а бывает проклятие. Это есть в "Бойцовском клубе" по Паланнику. Тема проклятия и предопределения очень важная - Павел её актуализирует. Если человек совершает злой поступок, то он может совершить его от ожесточения. Павел приводит пример фараона.
В 11 главе Павел размышляет об участи Израиля. Почему избранный народ перестал быть избранным? Павел обращается к язычникам в Риме, но он беспокоится о братьях по крови. Павел надеется, что Пути Бога неисповедимы. Возможно он простит проклятых, останется "остаток". Не все предали Мессию.
Дальше он рассуждает о терпении. Не нужно воздавать злом за зло, потому что Бог воздаст. Ницше вспоминал этот момент про "горящие уголья". Христианин добр потому, что ожидает наказания грешников после смерти. Если вы будете мстить врагам, то с них снимется наказание.
Далее он описывает идеологию конформизма и даже оппортунизма. В общехристианском духе Павел говорит, что нет власти не от бога (в 13 главе). Нечто похожее мы встречаем у Петра: "Бога бойтесь, царя чтите". Павел призывает не ввязываться в неприятности и быть законопослушными. Это возвращает нас к идеологии пророка Даниила о том, что даже власть Навуходоносора от Бога.
Дальше он рассуждает о еде. Самый известный запрет семитов - это запрет на свинину. Павел эти запреты осуждает. В 14 главе он говорит, что "Царство Божье - это не еда и не питье". Христос тоже говорил, что и в субботу можно работать. Павел пересказывает учение Христа, что надо "любить ближнего как самого себя". В этом закон.
What is a message? These are letters (Epistole). It is interesting to refer to the structure of a classic letter. Paul is represented by the "slave of Jesus Christ", "designed by the apostle." Then it is indicated to whom Paul is drawn - the Roman community. After greeting: "Grace You and the world from God's god and Lord Jesus Christ." Then he makes compliments to his recipients. I already called the message to the Galatians - where the biography is described, the very first message was the message to thesalonians (52 years old) and the most latter - Message Timothy. Also in the Message of the Corinthians, he describes Apollos, because of which there were discords in the community.
The message of the Apostle Paul to the Romans is the Godlosovskoye. Sometimes it is devoted to whole courses. Karl Bart began his theology from this message. 16 chapters. Somewhere on 20 pages. Who does he turn to Rome? In the 40s. Emperor Claudius drove all Jews from Rome. However, Paul mentions the Roman community. This message was written in 58 in Corinth.
He condemns people who are full of false. He reminds of "Wrath God." It seems like it contradicts. It seems that, in the message, Corinthians explains that everyone is redeemed, but here it requires order. Then Paul rushes his line. He concerns the difference in Jews and Ellin. In the Gospels there are doubts. Even Christ says he is sent for Israel. Paul says that the pagans have conscience, they have a law in the heart.
Then he speaks in 3 chapter that the idea of "original sin". Christ said that he is not for the righteous. John spoke about the "Sons of Light." Paul equates that everyone was sinned. No favorites. Here he opposes faith and affairs. Like Jacob, only the opposite. He also says in the chapter of God alone for everyone - this is universalism. And Jesus ethnic moments are present. Although there was an idea and predestination. For example, Calvinists were supported later than this idea - English-Dutch Protestants. This question is controversial.
In the 4th chapter he disassembles the act of Abraham, where he sacrifice his son. When did he become a righteous? Paul says that Abraham had faith. The main thing to believe. Then he says that the law produces anger. Sin is not imputed when there is no law. At the same time, Paul writes that he argues in human. He does not act as a prophet.
Then he talks about predestination in the 8th chapter. How to treat Judas? Paul does not give a clear answer. But he recalls Malachi about Isaac and Isawa. Trouble is not necessarily a car, but the curse is. This is in the "Fight Club" in the Palana. The topic of curse and predestination is very important - Paul actualizes it. If a person makes an evil act, he can make it from fierce. Paul gives the example of Pharaoh.
In the 11th chapter Paul reflects about the fate of Israel. Why did the chosen people stop being elected? Paul turns to pagans in Rome, but he is worried about the blood brothers. Paul hopes that the paths of God are defective. Maybe he will forgive the damned, the remainder will remain. Not everyone betrayed the Messiah.
Then he talks about patience. No need to give evil for evil, because God will reward. Nietzsche recalled this moment about "burning coals". A Christian is kind because it expects punishment of sinners after death. If you take revenge enemies, the punishment will be removed from them.
Next, he describes the ideology of conformism and even opportunism. In the general Christian spirit, Paul says that there is no power not from God (in 13 chapter). Something similar we meet Peter: "Fear God, king honor." Paul calls on not to get involved in trouble and be law-abiding. This returns us to the ideology of the Prophet Daniel that even the power of Nebuchadnezzar from God.
Then he argues about food. The most famous ban of semittes is a ban on pork. Pavel these prohibitions condemn. In the 14th chapter, he says that "the kingdom of God is not a meant and not drink." Christ also said that and on Saturday you can work. Paul retells the teachings of Christ that you need to "love your neighbor as yourself." In this law.