Текст песни Проповедь иерей Михаил Петров - после четвертой ПассииПросмотров: 1 0 чел. считают текст песни верным 0 чел. считают текст песни неверным Тут находится текст песни Проповедь иерей Михаил Петров - после четвертой Пассии, а также перевод, видео и клип. Во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Все мы знаем,что мы дорогой ценой куплены, и каждый из нас, когда видит какую-то несправедливость в этом мире, какое-то зло, начинает очень сильно возмущаться. И думает, что если бы у него были бы силы, то он это зло исправил бы, убрал несовершенство из этого мира. И вот Господа нашего Иисуса Христа, Который сотворил этот мир, злые люди, люди завистливые, люди, которые потеряли и утратили страх Божий, потеряли действительную веру и любовь к Нему, хватают. Они хватают Господа, причиняют Ему боль, оплевывают Его, унижают и распинают на Кресте. И при этом Всемогущий Бог эту неправду не исправляет силой. Каждый из нас может задать себе вопрос: почему Господь не действует силой? Почему он не спасает себя, не спасает окружающих Его людей? Ведь в действительности в этом мире есть нечто такое, что нам не совсем понятно. И ключ к тому, чтобы понять, почему Господь не действует силой, лежит именно в страдании. Наверное, каждый из нас замечал в своей жизни, что страдание делает человека восприимчивым к благодати Божией. Делает его более восприимчивым не только к плотскому, материальному и желаемому, а дает направление совсем иного характера: направление к Господу, направление к любви и к внимательному отношению к жизни. И Господь спасая нас страданием, спасая и изводя нас из страшного порабощения греху и смерти, смерти не только физической и телесной, показывает, что намного страшнее смерти физической и телесной. Это предание, так или иначе, себя злу. Это когда наши очи повернуты окончательно и бесповоротно ко злу. И вот Господь нам являет путь, каким образом мы можем это зло преодолеть. Не силой, не возмущением, не ропотом, а смирением. И Господь проходит этот путь так, как его проходил бы каждый человек, не как Бог. Потому что мы видим, как Он страдает, как Он молится в Гефсиманском саду и говорит Отцу: "Да минует Меня чаша сия". Т.е. Господь с нами солидарен, и по человечеству Он проходит этот путь, как каждый из нас мог бы его проходить. Каждый из нас способен к прохождению, пусть не такого высокого пути, но хотя бы приближенного к тому, который Господь нам являет. И вот эта огромная цена, цена страдания, заплачена в первую очередь за нашу свободу. И свобода эта может существовать только тогда, когда Господь нас ни к чему не принуждает. Мы можем закономерно задать такой вопрос: зачем нам нужна эта свобода? Часто мы задаем этот вопрос себе. Зачем же она нам? Мы не просили, чтобы Господь нас создавал. Мы пришли в этот мир не по собственной воле. Та свобода, которая у нас есть, зачастую используется нами ко злу. И зачем тогда эта свобода нам нужна? Если бы мы изначально были созданы так, сделаны так, чтобы были расположены только к добру, было бы лучше. Но здесь, как раз в этой свободе, кроется тайна любви. Что всё что угодно можно заставить человека сделать. принудить его к какой угодно страшной или хорошей вещи. Можно заставить ненавидеть, можно заставить убить, радоваться, но ни в коем случае нельзя заставить его любить. Любовь относится к онтологическому пониманию свободы. Они связаны напрямую. И эта свобода не произвола, эта свобода не воления нашего здесь и сейчас, - "я хочу". Любовь - это свобода высшей категории, категории Божественной. Именно эта свобода и эта любовь нас и связывает с Творцом. И обретение этой свободы идет не через обретение собственного я, не через обретение эгоистичного утверждения - "я желаю", "я хочу", через утверждение бытия в Боге, смирения. И Господь как раз Своим страданием и показывает этот путь: каким образом обретается настоящая, не ложная свобода. Не свобода произвола, а свобода бытия в Боге. Свобода бесконечного совершенствования, и бесконечного совершенствования в любви. И путь этот всегда непростой. Потому что мы обладаем очень многими острыми углами нашего собственного эгоизма, самости. И чтобы эти углы обломать, чтобы их обточить, чтобы мы были пригодны для Царствия Небесного, Господь и попускает нам зачастую те или иные страдания. Посему и Господь, Сам указывая нам этот путь, проходит его. Он солидарен с нами во всем. Во всех последствиях греха, хотя Сам Он этого греха не совершил. И когда мы видим несовершенство, когда мы видим зло, видим боль, страдания, мы должны помнить, что эта та цена, которой покупается наша свобода после грехопадения. Эта та цена, которую приходится платить. И без оплаты этой цены невозможно прийти к любви, к настоящей любви Божией и с Богом. Дай Бог, братья и сестры, чтобы к Светлому Христову Воскресению, которое является итогом этого пути, тяжелого пути, мы пришли действительно с пониманием того, какой дорогой мы ценой куплены. Чтобы то, что приобрел для нас Господь, не упускали. Чтоб мы этот великий дар свободы и любви принимали бы, принимали его с радостью, иногда со слезами. Но принимали с благодарностью. Спаси Господи. In the name of the Father and the Son and the Holy Spirit. We all know that we are bought at a high price, and each of us, when he sees some kind of injustice in this world, some kind of evil, begins to be very indignant. And he thinks that if he had the strength, he would correct this evil, remove imperfection from this world. And now our Lord Jesus Christ, Who created this world, wicked people, envious people, people who have lost and have lost the fear of God, have lost their real faith and love for Him, are grabbing. They grab the Lord, hurt Him, spit on Him, humiliate Him and crucify Him on the Cross. And yet Almighty God does not correct this untruth by force. Each of us can ask ourselves the question: why does the Lord not act by force? Why doesn't he save himself, doesn't he save the people around him? Indeed, in reality, there is something in this world that we do not quite understand. And the key to understanding why the Lord does not act by force lies precisely in suffering. Probably, each of us noticed in our life that suffering makes a person receptive to the grace of God. It makes him more receptive not only to the carnal, material and desirable, but gives a direction of a completely different nature: a direction to the Lord, a direction to love and to an attentive attitude to life. And the Lord saving us by suffering, saving and expelling us from the terrible enslavement to sin and death, death not only physical and bodily, shows that it is much more terrible than physical and bodily death. This is a tradition, one way or another, of oneself to evil. This is when our eyes are turned completely and irrevocably to evil. And now the Lord shows us the way in which we can overcome this evil. Not by force, not by indignation, not by murmur, but by humility. And the Lord goes along this path the way every person would pass it, not like God. Because we see how He suffers, how He prays in the Garden of Gethsemane and says to the Father: "Let this cup pass from me." Those. The Lord is in solidarity with us, and throughout humanity He goes through this path, as each of us could go through it. Each of us is capable of walking, albeit not such a high path, but at least close to the one that the Lord shows us. And this huge price, the price of suffering, was paid in the first place for our freedom. And this freedom can exist only when the Lord does not force us to anything. We can naturally ask the following question: why do we need this freedom? We often ask this question to ourselves. Why do we need it? We did not ask the Lord to create us. We did not come to this world of our own free will. The freedom that we have is often used by us for evil. And why then do we need this freedom? If we were originally created in such a way, made in such a way that we are only disposed towards good, it would be better. But here, just in this freedom, lies the secret of love. Anything you can make a person do. force him to do any terrible or good thing. You can make him hate, you can make him kill, rejoice, but in no case can you make him love. Love refers to the ontological understanding of freedom. They are directly related. And this freedom is not arbitrary, this freedom is not our will here and now - "I want." Love is freedom of the highest category, the category of the Divine. It is this freedom and this love that binds us to the Creator. And the acquisition of this freedom does not go through the acquisition of one's own self, not through the acquisition of a selfish assertion - "I desire", "I want", through the assertion of being in God, humility. And the Lord just by His suffering shows this way: how real, not false freedom is acquired. Not freedom of arbitrariness, but freedom of being in God. Freedom of endless improvement, and endless improvement in love. And this path is always difficult. Because we have so many sharp corners of our own egoism, selfhood. And in order to break off these corners, to grind them, so that we are suitable for the Kingdom of Heaven, the Lord often allows us to suffer certain sufferings. Therefore, the Lord Himself, showing us this path, passes it. He is in solidarity with us in everything. In all the consequences of sin, although He Himself did not commit this sin. And when we see imperfection, when we see evil, we see pain, suffering, we must remember that this is the price with which our freedom is bought after the fall. This is the price you have to pay. And without paying this price it is impossible to come to love, to true love of God and with God. May God grant, brothers and sisters, that to the Bright Resurrection of Christ, which is the result of this path, the hard path, we really come with an understanding of what price we have bought. So that what the Lord has gained for us, not to be missed. So that we accept this great gift of freedom and love, accept it with joy, sometimes with tears. But they accepted it with gratitude. Save me, God. |