Глава 79. Плыть с облаками. Полнота всеприятия
1. Полнота всеприятия приходит, когда ученик познал суть вещей, открыл невыразимое понимание. Тогда он готов стать настоящим Мастером. Для Мастера полнота всеприятия – единственно умелый способ жить и видеть.
2. Полнота всеприятия без великой отрешенности невозможна. Только тот, кто отпустил себя и растворился в естественном, достоин войти в полноту всеприятия. Полнота всеприятия растет из корней великой отрешенности. Великая отрешенность расцветает в полноту всеприятия.
3. Жизнь Мастера, достигшего полноты всеприятия, другим может казаться непонятной. Но только ему самому известно, какая великая цена заплачена за эту полноту. Эта цена – отрешенность от всего, включая себя самого.
4. Для истинного Мастера полнота всеприятия означает жить в таком единстве с бытием, где нет ни жизни, ни смерти, ни самого «я», а есть только бытие.
5. Истинный Мастер течет вместе с рекой, плывет вместе с облаками, летает с ветром.
6. Всеприятие наступает, когда ученик смог отпустить себя целиком и, расслабившись, растворился в Духе. Отпускание растворяет ученика без остатка в Беспредельном Духе, в Великом Истоке. Растворившись, ученик видит, что его больше нет. Поскольку его нет, нечего отвергать. Так рождается всеприятие.
7. Там, где всеприятие, нет выбора, а есть лишь песня пустого сердца. Обретя пустое сердце, Мастер живет спонтанно, повинуясь лишь зову Духа.
Chapter 79. Sail with the clouds. Fullness of perception
1. The fullness of all-perception comes when the student has learned the essence of things, discovered an ineffable understanding. Then he is ready to become a real Master. For the Master, fullness of perception is the only skillful way to live and see.
2. The completeness of perception without great detachment is impossible. Only one who has let himself go and dissolved in the natural is worthy to enter into the fullness of all-perception. The fullness of perception grows from the roots of great detachment. Great detachment flourishes in the fullness of perception.
3. The life of a Master who has reached the fullness of all-perception may seem incomprehensible to others. But only he himself knows what a great price is paid for this fullness. This price is detachment from everything, including oneself.
4. For the true Master, the fullness of perception means living in such unity with being, where there is neither life, nor death, nor the "I" itself, but only being.
5. The true Master flows with the river, floats with the clouds, flies with the wind.
6. Perceiving comes when the student was able to let go of himself as a whole and, relaxing, was dissolved in the Spirit. Letting go dissolves the disciple without a trace in the Infinite Spirit, in the Great Source. Dissolved, the student sees that he is no more. Since he is not there is nothing to reject. Thus, perception is born.
7. Where there is all-perception, there is no choice, but there is only a song of an empty heart. Having found an empty heart, the Master lives spontaneously, obeying only the call of the Spirit.