Глава 33
ТРИ ЯЗЫКА МАСТЕРА
Три языка имеет Мастер, чтобы рассказать ученику о Беспредельном Духе и Пути.
Первый – язык слов и логики, дающий пищу дневному сознанию. Этот язык хорош, чтобы объяснить Путь человека, но не годится, чтобы объяснить Путь небесных странников. Все, что может быть описано этим языком – человеческая часть Пути.
Второй – язык символов и образов, он дает пищу сумеречному сознанию и тонкому телу в сновидении. Он хорош, чтобы объяснить человеческую часть Пути, и особенно хорош для разъяснения части Пути, принадлежащей жителям неба. Но даже он не может передать невыразимое понимание Беспредельного.
Третий – язык тишины, пустоты, небытия, безумной Игры и парадокса. Он не годится, чтобы объяснить человеческую часть Пути. Он подходит, чтобы передать невыразимое понимание Беспредельного Духа.
Самый лучший Мастер тот, который говорит на всех языках.
Chapter 33
Three languages of masters
The master has three languages to tell the student about the boundless spirit and paths.
The first is the language of words and logic, giving food to day consciousness. This language is good to explain the path of a person, but is not suitable to explain the path of heavenly wanderers. Everything that can be described by this language is the human part of the path.
The second is the language of symbols and images, it gives food to twilight consciousness and a subtle body in a dream. It is good to explain the human part of the path, and especially good for clarifying the part of the path belonging to the inhabitants of the sky. But even he cannot convey an inexpressible understanding of the boundless.
The third is the language of silence, emptiness, nothingness, crazy game and paradox. He is not suitable to explain the human part of the path. It is suitable to convey an inexpressible understanding of the boundless spirit.
The best master is the one that speaks all languages.