- Ну посмотрите. Вы, наверно, изучали в семинарии решения пятнадцатого съезда КПСС и сравнивали их с решениями шестнадцатого. Но уже тогда было ясно, что не будет, например, четыреста сорок третьего съезда КПСС. Сама эта цифра свидетельствовала о банкротстве проекта. И точно так же вряд ли наступит пятитысячный год от Рождества Христова, согласны? Когда этот год придет, его наверняка будет обозначать какое-нибудь другое число, куда более короткое, отсчитываемое от иной даты. Но мгновение, в котором это произойдет, будет тем же самым, что и сейчас. А это и есть дворец изначального Будды!
- Всяко может быть, - ответил Степа.
- Да, конечно. Вы хотите сказать, что формально у прихода Христа нет четкой даты. Но в христианстве, согласитесь, был своего рода эстетический и эсхатологический контур временной перспективы, в которой разворачивался проект. Это millenium, тысячелетие. Был один millenium. Ждали, ждали - никто не пришел. Был другой millenium. Ждали, ждали - не пришел. Теперь третий. Понятно ведь, что пятого не будет? Христианство, только не обижайтесь, давно проехало свой восьмидесятый год. Уже вовсю идет Олимпиада, понимаете? Чем больше проходит времени, тем меньше остается смысла в словах забытого языка, связанных синтаксисом, из которого давно испарилась жизнь. К тому же мне вообще не верится в существование святых книг.
- Вот это вы зря, - проворчал Степа, чтобы его покладистость не казалась подозрительной.
- Well, look. You probably studied the decisions of the Fifteenth Congress of the CPSU in the seminary and compared them with the decisions of the Sixteenth. But even then it was clear that there would not be, for example, the four hundred and forty-third Congress of the CPSU. This figure itself testified to the bankruptcy of the project. And in the same way, the five thousandth year from the birth of Christ is unlikely, do you agree? When this year comes, it will probably be designated by some other number, much shorter, counted from a different date. But the moment in which this happens will be the same as now. And this is the palace of the original Buddha!
- Anything can be, - said Styopa.
- Yes of course. You mean to say that formally, the coming of Christ does not have a clear date. But in Christianity, you must agree, there was a kind of aesthetic and eschatological outline of the time perspective in which the project was developed. This is millenium, millennium. There was one millenium. They waited, waited - no one came. There was another millenium. Waited, waited - did not come. Now the third. Is it clear that there won't be a fifth? Christianity, just do not be offended, has long passed its eightieth year. The Olympics are already in full swing, do you understand? The more time passes, the less meaning remains in the words of a forgotten language, bound by a syntax from which life has long evaporated. Besides, I do not believe in the existence of holy books at all.
“You’re in vain,” Styopa grumbled so that his complaisance would not seem suspicious.