Francis Poulenc
Concerto for organ, strings, and timpani in G minor FP 93
Andante
Allegro giocoso
Andante moderato
Tempo allegro. Molto agitato
Très calme. Lent
Tempo de l'Allegro initial
Tempo Introduction. Largo
Philippe Lefebvre at the Great Organ of Notre-Dame de Paris
Orchestre National de Lille/Région Nord-Pas de Calais
Jean-Claude Casadesus, conductor
Recorded live in Notre-Dame Cathedral, Paris, on April 11, 1997
Composed in 1938 in the tiny village of Anost, in the heart of romanesque Burgundy, the powerful Concerto in G minor for organ, strings and percussions, reveals a very deep Poulenc. His religious conversion had taken place, which was to make him a great master of sacred music. But the work, a commission from princess Edmond de Polignac, was icily received at the premiere and only slowly asserted itself, starting in the United States. This masterly work is played with no interruption, but is divided into seven alternatively slow and fast episodes completing each other in the free manner of a Buxtehude Toccata. The unity is otherwise vouchsafed for by thematic links and metamorphoses as dexterous as they are subtle. Certain easily recognizable "gestures" (the imperious call of the toccata ‘à la Bach’ of the beginning or the very ‘Mozartian’ Allegro giocoso) effortlessly integrate into Poulenc's own personal language. Harsh dramatic tensions alternate with the noble splendour or with deepest sorrow. The last fast episode is dominated by an eery, almost surrealistic mood of sardonic tragedy, transforming the organ into a giant and nightmarish barrel organ. A dry and brutal chord from the orchestra brings this strange masterpiece to a full stop.
Harry Halbreich
Фрэнсис Паулен
Концерт для органа, струны и Timpani в M Minor FP 93
Анданте
Аллегро Джиокосо
Андант Модерато
Tempo Allegro. Molto agitato
Très Calke. Одолжительность
Tempo de l'Allegro Первоначально
Tempo Введение. Ларго
Philippe Lefebvre на великом органе Notre-Dame de Paris
Орчестер Национальный де Лилль / Région Nord-Pas de Calais
Жан-Клод Касадес, Дирижер
Записан вживую в соборе Notre-Dame, Париж, 11 апреля 1997 года
Состоит в 1938 году в крошечной деревне аност, в самом сердце романской бургундии, мощный концерт в минор для органа, струн и перкуссий, показывает очень глубокую Poulenc. Его религиозное преобразование произошло, что должно было сделать его великим мастером священной музыки. Но работа, комиссия от принцессы Эдмонд де Полиньяка, была получена на премьере, и только медленно утверждала себя, начиная в Соединенных Штатах. Эта хранилищная работа играет без прерывания, но разделяется на семь альтернативы медленных и быстрых эпизодов, завершающих друг друга в свободном манере Buxtehude ToCcata. Единство обрабатывается в обращении в зависимости от тематических связей и метаморфоз, как ловкие, так как они тонкие. Некоторые легко узнаваемые «жесты» (властный призыв ToCcata 'à la Bach' с самого начала или самого «Мозартиал-Аллегро Джиокосо) легко интегрируются в собственный личный язык Poulenc. Грубая драматическая напряженность чередуется с благородным великолепом или самым глубоким горе. Последний быстрый эпизод преобладает Eery, почти сюрреалистичное настроение сардонической трагедии, превращая орган в гигантский и кошмарный баррель. Сухой и жестокий аккорд из оркестра приносит этот странный шедевр на полную остановку.
Гарри Халбрейх