| Текст песни Nusrat Fateh Ali Khan - Behad RamzaN Dasda Просмотров: 3 0 чел. считают текст песни верным 0 чел. считают текст песни неверным Тут находится текст песни Nusrat Fateh Ali Khan - Behad RamzaN Dasda, а также перевод, видео и клип. Behad ramza dasda
Vedi be na dus mullah, Oh Alif seedha kam khat aaya.
Speak not of the chaos of the "be", O Mullah! The straight "alif” has no twists.
[ALIF:- A common Sufi theme is to concentrate on the unity of creation symbolized by the straight first letter of the Arabic alphabet i.e. Alif. The second letter or Ba (Be as pronounced in Punjab) is seen as extraneous to unity and clarity of understanding of mystic knowledge.]
O’yaar kalotni raat wala, bhais vata ik vat aaya. Sohna meem da ghunghat pa ke dekh, Ena zulfaan de ghunghal kad aaya.
The lover of that single night has returned in a new disguise. The beautiful now wears the veil of the "MEEM", And he now has locks of hair.
[The lines above refer to the Holy Prophet (peace be upon him), whose name Muhammad begins with the Arabic letter “MEEM”. The shape of the letter is used to create the impression of a shelter and denote his long flowing hair.]
Ali Haidera pehle Ahad si hun, Ahmad bun ke vad aaya.
Ali Haider was first Ahad (god), Now he comes again as Ahmad (Muhammad).
[In Shia belief, Hazrat Ali (here Ali Haider) was there in heaven to welcome Muhammad (here Ahmad) during his celestial journey and meeting with God (here Ahad). The poetry hints at the transformational linkages between man and God.]
Behad Ramza Dasda Mera Dholan Mahi – 2
My beloved reveals many secrets.
Kithae shia ae, kithae sunni ae. Kithae Jatadhaar, kithae Munni ae.
Sometimes he is a Shia, and sometimes a Sunni. Sometimes with long matted hair, and sometimes shorn bald.
[Shia & Sunni: Two fractions of Islam.] [Jatadhaar & Munni: A reference to two groups of mystics found in Punjab. The Jattadhaar never wash or cut their hair and it remains matted in locks, while the Munni applies to those mystics who shave their heads.]
Kithae pataka beda dasda, Buttkhanae vich kidre vasda.
Sometimes he talks of the Kaaba, Sometimes he lives in the idol-house.
[Kaaba: Is a holy shrine of muslims. Idol-House here refers to Hindu temples and churches]
Behad Ramza Dasda Mera Dholan Mahi – 2
Aape zahir, aape batin, aape luk luk benda hai. Aape mullah, aape qaazi, aape ilm parhenda hai.
He himself is the apparent, the esoteric, and then he hides himself. He is the Mullah, and the Qazi, and he himself teaches knowledge.
[Zahir is the external or apparent meaning of the Quran. In other words, this refers to interpretations of Quranic doctrine that are conducted by normal human beings. The other component of the Quran is the Batin, or the underlying, esoteric dimension of the Quran, which can only be interpreted by the Aga Khan, who is the Imam of the Time.] [Mullah is a Muslim man, educated in Islamic theology and sacred law. In large parts of the Muslim world it is the name commonly given to local Islamic clerics or mosque leaders. Qadi is a judge ruling in accordance with the Sharia, the Islamic religious law.]
Khat zulnar kufar da gal vich buttkhanae vich behnda hai. Jaaton ashraf yaar Ranjhe da layan di laj rakhenda hai.
Wearing the infidel amulet he sits in the idol house. Of noble birth, my friend Ranjha keeps the honor of the afflicted.
[Using an analogy from a Punjabi folk epic (Heer-Ranjha), the poet depicts the ultimate lover as protector of those rendered vulnerable in their search for mystical knowledge.]
Aape lukda, aape dhisda, aape dhoom machenda hai. Bullah Shah, Inaayat menu pal pal darshan denda hai.
He hides himself, and he reveals himself, he himself creates noise. O Bullah, Shah Inayat shows himself to me again and again.
[Shah Inayat was the teacher of Bulleh Shah. Using this as an example, he poet shows the universal nature of the supreme teacher.]
Behad Ramza Dasda Mera Dholan Mahi - 2
Lan taraani dus ke jaani hun kiyoon mukh chupaya hai, Mein dholan vich faraq na payi Inna-ma farmaya hai.
Багад Рамза Дасда
VEDI BE BE DUS MULLAH, О, ALIF SEDENHA KAM KHAT AAYA.
Говорите не о хаосе "Будь", о муллы! Прямой «Alif» не имеет поворотов.
[ALIF: - Общая тема Sufi состоит в том, чтобы сосредоточиться на единстве создания, символизируемого прямой первой буквой арабского алфавита I.E. ALIF. Вторая буква или BA (будьте как произносится в Пенджаб) рассматриваются как посторонние для единства и ясности понимания мистических знаний.]
О'Яар Калотни Раат Вала, Бхайс Вата Ик НДС Айя. Сохна Меем Д.А. Гунхат П. Н. Дех, Ена Зульфаан де Гангал Кад Айя.
Любовник этой одной ночи вернулся в новом маскировке. Красивая теперь носит завесу «МЭЭМ», И у него сейчас есть замки волос.
[Линии выше относятся к святому пророку (мир ему), чье имя Мухаммеда начинается с арабской буквы «МЕЕМ». Форма буквы используется для создания впечатления укрытия и обозначает его длинные проточные волосы.]
Али Хайдара Pehle Ahad Si Hun, Ахмад Булочка Ке Вад Айя.
Али Хайдер был первым Ахадом (Бог), Теперь он снова приходит как Ахмад (Мухаммед).
[В Шиа вера, Хазрат Али (здесь Ali Haider) находился на небесах, чтобы приветствовать Мухаммеда (тут Ахмад) во время его небесного путешествия и встреча с Богом (здесь Ахадом). Поэзия намекает на трансформационные связи между человеком и Богом.]
Багад Рамза Дасда Мера Дхолена Махи - 2
Моя любимая раскрывает много секретов.
Kithae Shia Ae, Kithae Sunni AE. Kithae Jatadhaar, Kithae Munni Ae.
Иногда он шиа, а иногда и суннит. Иногда с длинными спутанными волосами, а иногда и озел лысый.
[Шиа и суннит: две фракции ислама.] [Jatadhaar & Munni: ссылка на две группы мистиков, найденных в Пенджабе. Яттадхаар никогда не промывает или порезал их волосы, и он остается спутанным в замках, в то время как Мунни применяется к этим мистикам, которые бьют головы.]
Kithae Pataka Beda Dasda, Бэтхана Вич Кидре Васда.
Иногда он говорит о Каабе, Иногда он живет в кумирном доме.
[Kaaba: это священная святыня мусульман. Идол-дом здесь относится к индуистским храмам и церквям]
Багад Рамза Дасда Мера Дхолена Махи - 2
Аапе Захир, Аапетин, Аапе Лук Лук Бенда Хай. Аапе Мулла, Аапе Кази, Аапе Илм Пархенда Хай.
Он сам является очевидным, эзотерическим, а потом он скрывает сам. Он мулла, и кази, и сам он учит знания.
[Захир является внешним или очевидным значением Корана. Другими словами, это относится к интерпретациям доктрины Корана, которые проводятся нормальными людьми. Другим компонентом Корана является Батин, или основной эзотерический размер Корана, который может быть интерпретирован только Ага Хан, который является имамом времени.] Мулла - мусульманский человек, образованный в исламском богословие и священном праве. В больших частях мусульманского мира это название, обычно данное местным исламским священникам или лидерам мечети. Кади является правлением судьи в соответствии с шариатом, исламским религиозным законом.]
Хат Зулнар Куфар да Галь Вич Баттханаэ Vich Bhnda Hai. Джатон Ашраф Яар Ранже да Ла-ЛАЙАН ДИА ЛАЖ РОАХЕНДА Хай.
Носить неверный амулет, он сидит в доме идола. Благородных родов, мой друг Ранджха держит честь пораженного.
[Использование аналогии от народной эпической эпической эпохи Пенджаби (Heer-Ranjha), поэт изображает окончательный любовник как защитник, оказываемых уязвимым в их поисках мистических знаний.]
Аапе Лукда, Аапе Дхисда, Аапе Dhoom Machenda Hai. Бараба Шах, INAAYAT MENU PAL PAL DARSHAN DENDA HAI.
Он прячет сам, и он раскрывает себя, сам сам создает шум. О Була, Шах Инаят показывает себя мне снова и снова.
[Шах Инаят был преподавателем Булла Шаха. Используя это в качестве примера, он поэт показывает универсальную природу Верховного учителя.]
Багад Рамза Дасда Мера Дхолена Махи - 2
LAN Taraani Dus Ke Jaani Hun Kiyoon Mukh Chupaya Hai, Mein Dholan Vich Faraq Na Payi Inna-Ma Farmaya Hai. Опрос: Верный ли текст песни? ДаНет Вконтакте Facebook Мой мир Одноклассники Google+ | |