2. Методи представлення знань
Знание - формальное описание семантики языка программирования.
1. Математическая логика. Представление с помощью предикатов.
2. Продуктивные системы. Все знания – как список продукции: условие – действие. Например – Пролог. if…then, if … then.
3. Фреймы (frame – рамка) – капсула, кот содержит в себе свойства объекта и методы обработки. Возможность наследовать свойства от одного фрейма к другому. С++ - классы.
4. Семантические сети – графическая форма представления отношения между объектами. Например орграф, вершины которого – объекты, понятия, ситуации, действия, дуги – свойства или элементарные отношения между объектами.
• Об’єкти та їх представлення («все є об’єкти»)
(Приклад) ІС «ВНЗ»
Об’єкти : студент, викладач, аудиторія, корпус, деканат, тощо
(Приклад) Об’єкт Desk
Struct Deak
{
Char material;
Int places;
Float h,w,l;
Int korp, aud;
Char ID[256];
}
Desk d1, d2, d3;
d1.places = 3;
• Факти, події
(Приклад)
Bool flag;
Bool she_has_not_come;
(Приклад) Віконний інтерфейс в ОС Windows
Right Mouse Click;
• Процедури
(Приклад) Доданок1+Доданок2 = Сума
• Метазнання
(Приклад) ІС ВНЗ
таблиця с номером по порядку, ФИО, адресом и т.д. (student.dtf)
№ int 4
ФИО float 64
2. Method of presenting knowledge
Knowledge is a formal description of the semantics of a programming language.
1. Mathematical logic. Representation using predicates.
2. Productive systems. All knowledge is like a list of products: condition - action. For example - Prologue. if… then, if… then.
3. Frames (frame - frame) - a capsule that contains object properties and processing methods. The ability to inherit properties from one frame to another. C ++ - classes.
4. Semantic networks - a graphical form of representation of the relationship between objects. For example, a digraph, the vertices of which are objects, concepts, situations, actions, arcs - properties or elementary relationships between objects.
• Ob'єkti and їх presentation ("all є ob'kty")
(Butt) ІС "VNZ"
Ob'єkti: student, wikladach, auditorium, building, dean's office, tosho
(Butt) Ob'єkt Desk
Struct Deak
{
Char material;
Int places;
Float h, w, l;
Int korp, aud;
Char ID [256];
}
Desk d1, d2, d3;
d1.places = 3;
• Facts, podії
(Butt)
Bool flag;
Bool she_has_not_come;
(Application) Windows interface in Windows
Right Mouse Click;
• Procedures
(Butt) Dodanok1 + Dodanok2 = Suma
• Meta-knowledge
(Butt) ІС VNZ
table with number in order, full name, address, etc. (student.dtf)
No. int 4
Name float 64