Статья 134
Предложения о поправках и пересмотре положений Конституции Российской Федерации могут вносить Президент Российской Федерации, Совет Федерации, Государственная Дума, Правительство Российской Федерации, законодательные (представительные) органы субъектов Российской Федерации, а также группа численностью не менее одной пятой членов Совета Федерации или депутатов Государственной Думы.
Статья 135
1. Положения глав 1, 2 и 9 Конституции Российской Федерации не могут быть пересмотрены Федеральным Собранием.
2. Если предложение о пересмотре положений глав 1, 2 и 9 Конституции Российской Федерации будет поддержано тремя пятыми голосов от общего числа членов Совета Федерации и депутатов Государственной Думы, то в соответствии с федеральным конституционным законом созывается Конституционное Собрание.
3. Конституционное Собрание либо подтверждает неизменность Конституции Российской Федерации, либо разрабатывает проект новой Конституции Российской Федерации, который принимается Конституционным Собранием двумя третями голосов от общего числа его членов или выносится на всенародное голосование. При проведении всенародного голосования Конституция Российской Федерации считается принятой, если за нее проголосовало более половины избирателей, принявших участие в голосовании, при условии, что в нем приняло участие более половины избирателей.
Статья 136
Поправки к главам 3 - 8 Конституции Российской Федерации принимаются в порядке, предусмотренном для принятия федерального конституционного закона, и вступают в силу после их одобрения органами законодательной власти не менее чем двух третей субъектов Российской Федерации.
Постановление Конституционного Суда РФ по делу о толковании статьи 136
Статья 137
1. Изменения в статью 65 Конституции Российской Федерации, определяющую состав Российской Федерации, вносятся на основании федерального конституционного закона о принятии в Российскую Федерацию и образовании в ее составе нового субъекта Российской Федерации, об изменении конституционно-правового статуса субъекта Российской Федерации.
2. В случае изменения наименования республики, края, области, города федерального значения, автономной области, автономного округа новое наименование субъекта Российской Федерации подлежит включению в статью 65 Конституции Российской Федерации.
Article 134.
The proposals for the amendments and the revision of the provisions of the Constitution of the Russian Federation may be made by the President of the Russian Federation, the Federation Council, the State Duma, the Government of the Russian Federation, legislative (representative) bodies of the constituent entities of the Russian Federation, as well as a group of numbers of at least one fifth members of the Federation Council or State Duma deputies.
Article 135.
1. The provisions of the Heads 1, 2 and 9 of the Constitution of the Russian Federation cannot be revised by the Federal Assembly.
2. If the proposal to revise the provisions of chapters 1, 2 and 9 of the Constitution of the Russian Federation will be supported by three fifth of the votes from the total number of members of the Federation Council and Deputies of the State Duma, then in accordance with the Federal Constitutional Law, the Constitutional Assembly convenes.
3. The Constitutional Assembly either confirms the invariance of the Constitution of the Russian Federation, or is developing a draft of the new Constitution of the Russian Federation, which is made by the Constitutional Assembly with two thirds of the votes from the total number of its members or is treated for a popular vote. When conducting a nationwide vote, the Constitution of the Russian Federation is considered to be adopted if more than half of the voters involved in the voting voted under the condition that more than half of the voters took part in it.
Article 136.
The amendments to the heads 3 - 8 of the Constitution of the Russian Federation are accepted in the manner prescribed for the adoption of the Federal Constitutional Law, and come into force after their approval by legislative authorities at least two thirds of the constituent entities of the Russian Federation.
Resolution of the Constitutional Court of the Russian Federation in the case of interpretation of Article 136
Article 137.
1. Changes in Article 65 of the Constitution of the Russian Federation, which defines the composition of the Russian Federation, are made on the basis of the Federal Constitutional Law on Adoption in the Russian Federation and Education in its composition of the new subject of the Russian Federation, on the change in the constitutional status of the constituent entity of the Russian Federation.
2. In the event of a change in the name of the republic, the region, the region, the city of federal significance, the autonomous region, the autonomous district, the new name of the constituency of the Russian Federation is subject to the inclusion in Article 65 of the Constitution of the Russian Federation.