Глава 40
САМООГРАНИЧЕНИЕ
Самоограничение есть принцип ученичества. Самоограничение дает власть над иллюзиями и силу над собой.
Обходиться малым – таков закон Пути.
Самоограничение дает безразличие к путям этого мира. Все пути этого мира – путы. Поэтому ученик обретает безразличие к ним через самоограничение.
Неспособный обходиться малым не обретет целостность Духа, и дары вечности не коснутся его. Научившись обходиться малым, ученик обретает вселенную.
Способность обходиться малым делает дух ученика легким, ум – свободным, волю – несокрушимой. Таковы дары вечности. Когда эти дары обретены, ученик готов учиться, поскольку он безразличен к путям этого мира.
Только тот, кто безразличен к путям этого мира, достоин стать учеником в школе Мастера.
Когда обретено безразличие к путям этого мира, для ученика больше не важны внешние самоограничения, просто его глаза видят мир иначе. Привычка к самоограничению остается в ученике навсегда, как отрешенность Духа.
Chapter 40
Self -restraint
Self -restraint is the principle of student. Self -restraint gives power over illusions and power over oneself.
It is small - this is the law of the path.
Self -restraint gives indifference to the ways of this world. All paths of this world are the bonds. Therefore, the student gains indifference to them through self -restraint.
The unable to manage the small one will not gain the integrity of the spirit, and the gifts of eternity will not touch it. Having learned how to manage the small, the student finds the universe.
The ability to manage the small spirit of the student is easy, the mind is free, the will is indestructible. These are the gifts of eternity. When these gifts are acquired, the student is ready to study, because he is indifferent to the ways of this world.
Only one who is indifferent to the ways of this world is worthy to become a student at the master’s school.
When indifference to the ways of this world has been acquired, external self -restraint is no longer important for the student, his eyes just see the world differently. The habit of self -restraint remains in the student forever, as a detachment of the spirit.