София Губайдулина
7 слов Христа - 7
7. «Отче! в руки Твои предаю дух Мой» (от Луки)
----------------------------------------------------
"Семь слов", партита для виолончели, баяна и струнного оркестра в семи частях (1982) - одно из самых захватывающих произведений Губайдулиной. Питая пиетет к великой духовно-культурной традиции, она обратилась к сюжету, на который написали произведения с тем же названием Генрих Шютц и Йозеф Гайдн. Особенно близким для Губайдулиной оказалось сочинение Шютца (род духовной кантаты): с ним совпадает как бы программное последование самих семи слов (обращений Иисуса на кресте, из разных евангелий), с ним связан прием многоголосного просветляющего ответа на одноголосные реплики "крестного" повествования. В семичастной, чисто инструментальной партите Губайдулиной соответствие седьмого "слова" следующее: "Отче! в руки Твои предаю дух Мой" (от Луки).
Произведение посвящено его первым исполнителям - виолончелисту Владимиру Тонхе и баянисту Фридриху Липсу.
_______________
Sofia Gubaidulina
7 words of Christ - 7
7. “Father! into thy hands I commend my spirit ”(from Luke)
-------------------------------------------------- -
Seven Words, a partita for cello, button accordion and string orchestra in seven movements (1982), is one of Gubaidulina's most exciting works. Feeling reverence for the great spiritual and cultural tradition, she turned to the plot, on which the works of the same name were written by Heinrich Schütz and Joseph Haydn. Particularly close to Gubaidulina was Schutz's composition (a kind of spiritual cantata): it coincides, as it were, with the programmatic sequence of the seven words themselves (Jesus' appeals on the cross, from different gospels), with which the reception of a polyphonic enlightening response to the monophonic replicas of the "cross" narration is associated with it. In the seven-part, purely instrumental partita by Gubaidulina, the correspondence of the seventh "word" is as follows: "Father, into Thy hands I commit My spirit" (from Luke).
The work is dedicated to its first performers - cellist Vladimir Tonkha and accordion player Friedrich Lips.
_______________